Technika ( Auta a Tanky)
M107
M107 se vyráběla na stejném podvozku jako M110. Obsluhu tvoří stejný počet mužů jako u M110, tedy 13. Vyrábět se začala v roce 1962 a do roku 1980, kdy byla výroba ukončena , bylo postaveno 524 strojů.
Délka...........................11,2 m
Šířka.............................3,1 m
Výška...........................3,6 m
Max.rychlost..............56 km/h
Dojezd........................725 km
Svislá překážka...............1 m
Příkop..........................2,3 m
Hmotnost:................8 168 kg
Motor: vznětový 8-válec GM 8V
Výkon motoru.............220 kW
Posádka.............................5
Obsluha............................13
Výzbroj:
kanón M113 ráže 175 mm
M108
Samohybná hounice M108 používala stejný podvozek jako M109. Ve Vietnamu měl houfnici ve výzbroji např. 11th Armored Cavalry Regiment (11th ACR); 1st Battalion 40th Artillery patřící k1.polnímu sboru (I Field Force) a 3th Battalion 6th Atillery.
Délka (bez houfnice)......6,1 m
Šířka.............................3,1 m
Výška...........................3,2 m
Max.rychlost............56 km/h
Dojezd..................350 km
Svislá překážka.......0,5 m
Příkop..........................1,8 m
Hmotnost:............20 966 kg
Motor: vznětový 8válec GM 8V
Výkon motoru..........220 kW
Posádka.........................5
Výzbroj:
houfnice M103 ráže 105 mm
kulomet M2HB 12,7 mm na věži
M109
M109 je stavěna na stejném podvozku jako M108. První stroje byly vyrobeny v roce 1962. M109 je jedna z nejrozšířenějších samohybných houfnic, vyvážela se do 30 států.
Délka............................6,6 m
Šířka.............................3,2 m
Výška...........................3,2 m
Max.rychlost............56 km/h
Dojezd......................390 km
Svislá překážka..........0,5 m
Příkop............................1,8 m
Hmotnost:...............23 723 kg
Motor: vznětový 8-válec GM 8V
Výkon motoru..........302 kW
Posádka.............................6
Výzbroj:
houfnice M126 ráže 155 mm
kulomet M2HB ráže 12,7 mm na věži
M110
Samohybná houfnice M110 se vyvíjela spolu se samohybnou houfnicí M107. Používají stejný podvozek a kolébku hlavně. Obsluhu tvořilo 13 mužů - řidič, dva střelci, dva nabíječi plus osm dalších mužů potřebných k obsluze. Těchto osm mužů se přepravuje na nákladním vozidle spolu s náboji.
Délka (bez houfnice)....6,4 m
Šířka..........................3,1 m
Výška........................2,9 m
Max.rychlost...........55 km/h
Dojezd.....................720 km
Svislá překážka..............1 m
Příkop.........................2,1 m
Hmotnost...............26 500 kg
Motor: vznětový GM 8V71T
Výkon motoru.........302 kW
Posádka.........................5
Obsluha........................13
Výzbroj:
houfnice M2A2 ráže 203 mm
M113
M113 je asi nejpoužívanější obrněné vozidlo pěchoty. Výroba byla zahájena v roce 1960, v roce 1964 byla spuštěna výroba verze M113A1. Ve Vietnamu byla hodně rozšířená verze M113 ACAV (Armored Cavalry Assault Vehicle), která měla těžký kulomet ráže .50 chráněný věžičkou, na bocích byly pancéřové štíty pro kulomety M60. Kvůli strachu z min seděli vojáci většinou nahoře na korbě, i přesto, že to bylo zakázané. M113 tvořila základ dalších vozidel jako M106 (s minometem ráže 107 mm), M577 (velitelské stanoviště), M548 (pro dopravu nákladu) a dalších vozidel
Délka..............................4,8 m
Šířka...............................2,5 m
Výška..............................2,5 m
Max.rychlost...............64 km/h
Max.rychlost ve vodě...5,8 km/h
Dojezd..........................480 km
Svislá překážka.............0,6 m
Příkop.............................1,7 m
Hmotnost:................10 900 kg
Motor........vodou chlazený vznětový 6-válec GM 6V53
Výkon motoru...........160 kW
Posádka........................2 + 11
Výzbroj:
kulomet M2HB ráže 12,7 mm
X706
XM706 vyráběla firma Cadillac Gage, vozidlo je známé i pod označením V-100 Commando. Konstruktéři začali na V-100 pracovat v roce 1962. Jejich úmyslem bylo zkonstruovat levné víceúčelové vozidlo s pohonem 4x4, které by se mohlo používat v různých částech světa a za všech klimatických podmínek. V-100 bylo jednoduché konstrukce a při výrobě se využívaly některé běžně dostupné komerční i vojenské součástky.
Předpokládané využití byla přeprava vojáků, jako doprovodné vozidlo konvojů, průzkumné vozidlo, hlídkové vozidlo, nebo jako vozidlo používané při pouličních nepokojích. V-100 zajišťovalo posádce ochranu proti pěchotním střelným zbraním a proti střepinám, dobrou ochranu poskytovalo také při najetí na minu.
V-100 nebylo původně určené pro americké ozbrojené síly, ale hlavně na vývoz, přesto ho ve Vietnamu Američané používali. Velkým uživatem byla také jihovietnamská armáda.
Délka.............................5,6 m
Šířka...............................2,2 m
Výška.............................1,9 m
Max.rychlost................88 km/h
Max.rychlost ve vodě....5 km/h
Dojezd............................643 km
Svislá překážka.................0,6 m
Hmotnost:......................9 888 kg
Motor: vznětový 8-válec Chrysler V-540
Výkon motoru..................151 kW
Posádka...............................3+2
Výzbroj:
2 x kulomet 7,62 mm
XM706 První V-100 se ocitnul ve Vietnamu v listopadu 1963 a jednalo se o druhý prototyp, který zkoušeli američtí poradci. První sériové V-100, už pod označením XM706, byly dovezeny do Vietnamu v říjnu 1965.
Osádky XM706 chtěly silnější výzbroj než kulomety 7,62 mm, se stejným návrhem přišli i poradci, kteří zkoušeli druhý prototyp. Kromě malé ráže byla slabinou i malá kapacita nábojů, střelec měl ve schránce jen 500 nábojů nábojů na zbraň, potom musel nabíjet. Některé posádky to vyřešili namontováním dalších kulometů na korbu. XM706 byl dobře chráněný při výbuchu miny, obvykle byly zničeny jen pneumatiky nebo nápravy, ale posádce se většinou nic nestalo. Horší to bylo s ochranou proti RPG, ty dokázaly XM706 řádně pocuchat.
XM706E1 padl do oka také vojenské policii, která ho chtěla využít při doprovodu konvojů. Military Police doprovázela konvoje v džípech M151 MUTT, a ty, i když byly často dovybaveny slabým pancířem, nemohly poskytnout posádce dostatečnou ochranu. Armáda neměla ve výzbroji žádné kolové obrněné vozidlo a tak se pro Military Police objevil XM706 v pravý čas. Vojenská policie sledovala V-100 už někdy od roku 1964, ale až v květnu 1967 dostala povolení vůz otestovat. Od ARVN si zapůjčila šest kusů a k testování přidělila 720. a 504. praporu MP (každý prapor obdržel tři stroje). Vojenská policie sice odhalila některé nedostatky, podobně jako ARVN se jí nelíbila slabá výzbroj, přesto se na jaře 1968 rozhodla XM706 objednat 72 strojů. Cadillac Gage ale nestíhal V-100 vyrábět, proto první kusy, pod označením XM706E1, obdržela Military Police na podzim 1968. Vozidla používal 720. a 504. prapor MP.
M151 MUTT
M151 MUTT (Military Utility Tactical Truck) začal vyvíjet Ford v roce 1951 jako náhradu za Jeep M38, konstrukce byla pravděpodobně ovlivněna německým vozidlem DKW Munga. M151 má samonosnou karoserii s nezávislým zavěšením všech kol, náhon na všechna čtyři kola a čtyřstupňovou převodovku. Zajímavostí je možná vodotěsná elektrická instalace (24 V). První sériové M151 se začaly vyrábět v roce 1960.
Verze M151A1 se začala vyrábět v roce 1964, oproti M151 došlo k menším změnám na zadní nápravě, která byla zesílena. Nezávislé zavěšení kol mělo za následek jednu nehezkou jízdní vlastnost. Při zatáčení ve velké rychlosti bylo vozidlo nestabilní a při prudkém zatočení lehce došlo k převrácení vozidla.
Další verzí byl M151A1C vyzbrojený bezzákluzovým kanónem ráže 106 mm a sanitní M718 s prodlouženou zádí.
Délka...........................3,4 m
Šířka.............................1,6 m
Výška...........................1,8 m
Max.rychlost............106 km/h
Dojezd.......................250 km
Hmotnost.................1 575 kg
Motor: zážehový 4-válec Ordnance/Continental L-142
Výkon motoru..............53 kW
Posádka.........................1+3
Problémy se stabilitou v zatáčkách měla vyřešit verze M151A2, která přišla do výroby v roce 1970 a u které byla použita zadní náprava se šikmým ramenem. Problém převrácení to částečně vyřešilo, ale tohoto neduhu se M151 nikdy úplně nezbavil.
Na první pohled se M151A2 liší od předešlých verzí předními světlomety a blatníky, liší se i v dalších detailech jako je nedělené čelní sklo s elektricky poháněnými stěrači, jiný přední nárazník, volant apod.
Z M151A2 vychází sanitní M718A1 a M825 vyzbrojený bezzákluzovým kanónem M40 nebo později i s odpalovačm střel TOW.
M151A2 se vyráběl až do roku 1985, kdy ho nahradil HUMMER. Protože americké Ministerstvo obrany považovalo všechny M151 za nebezpečné pro veřejné komunikace, nedošlo k odprodejí přebytků, ale všechny M151 měly být zničeny. Vůz se ale vyvážel do mnoha států, kde toto nařízení neplatilo.
M151A1
Ve Vietnamu nejčastěji jezdily M151 prvních verzí (tedy M151 a M151A1), některé jsou k vidění i vyzbrojené kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm. Některé mutty byly opatřeny pancéřováním a používany jako lehké guntrucky.
Ve Vietnamu se vyskytoval se i M151A2, ale zrovna typický MUTT pro Vietnam to není.